Ігри на розвиток мовленнєвої діяльності учнів молодшого шкільного віку

Дата: 2011-09-29. Время: 11:56:51.
Автор: За матеріалами книги Є.І. Коваленко «Ігри та ігрові вправи з дітьми шестирічного віку».
Место работы: .


Ігри на розвиток мовленнєвої діяльності
учнів молодшого шкільного віку



1. КРОКИ
У ведучого м'яч. Діти шикуються в одну довгу лінію на певній відстані від дорослого, і кожний задумує слово на задану тему, наприкладдерево. Ведучий кидає м'яч одному з гравців, гравець ловить м'яч і по складах вимовляє своє слово, роблячи на кожен склад один крок. Завдання гравця –якнайшвидше (останнім) дістатися до ведучого, тобто придумати найдовші (найкоротші) слова.
Тему гри можна довільно змінювати.

2. ЗАКІНЧИ СЛОВО
Учитель кидає дитині м'яч і вимовляє перший склад слова (першу літеру), а учень, упіймавши м'яч, повинен закінчити слово й кинути м'яч учителю. Наприклад, склад «ма»: малий, мак, машина, масло, ...

3. НОВЕ ЗАСТОСУВАННЯ
Придумайте не менш як п'ять нових способів застосування для таких зна йомих предметів, як ножиці, лампа, відро, іграшка та ін.
Наприклад, пенал – футляр для окулярів; м’яка іграшка – подушка; пляшка – годівничка для птахів.

4. СВЯТКОВА ЛИСТІВКА
До свята ввічливі люди надсилають одне одному листівки із привітаннями. При цьому вони завжди звертають увагу на малюнок листівки та слова вітання. Уявіть, що в одному місті вирішили святкувати одразу кілька нових свят: День пустощів, День посмішок, День добра тощо.
Допоможіть мешканцям міста, намалюйте листівки й привітайте одне одного з цими святами.

5. ХТО БІЛЬШЕ СТВОРИТЬ РИМ
Вчитель підбирає декілька предметних картинок і просить дітей знайти риму до зображених на них предметів. Наприклад:
Квітки – дітки
Сонечко – гіллячко
Олівець – прапорець
Машинка – картинка
Хлопчик – мізинчик

6. ЗГАДАЙ
Дітям пропонується до 10 предметів, які вони уважно розглядають. Слід зазда легідь попередити їх про те, що про ці предмети будуть поставлені запитання (якого кольору, з чого зроблено, як використовуються та ін.). Діти мають відповісти на будь-які запитання, що стосуються наданих їм предметів.

7. ЗАБУТИЙ ПРЕДМЕТ
Учитель кладе перед дитиною на стіл малюнки із зображенням якихось пред метів (від 3 до 20) й у розбивку називає їх, «забувши» згадати про один з них. Дитина повинна сказати, що саме забули» назвати.
Подібно до цього можна попросити дитину відновити ряд із 5-7 слів, не пов'язаних між собою за змістом. Другого разу ряд читається не повністю, одне зі слів опускається. Дитина повинна відновити пропущене слово (а надалі і його місце в ряду).

8. ВІДТВОРЕННЯ
Учням називають предмет чи явище і пропонують охарактеризувати його. Наприклад, кішка – м'яка, пухнаста, із пазурами, вусата. Загальна кількість слів, що пропонуються вперше – не більш як 10, у подальшому їх кількість поступово зростає до 20. Після того як кожне з них отримає пояснення, дитині пропонують згадати або намалювати все те, що назвав учитель.

9. ЛАНЦЮЖОК СЛІВ
Учням пропонується якась тема, за якою вони мають підбирати слова. Учитель та учень по черзі називають слова. Учитель промовляє слово, дитина повторює пер ше слово і від себе додає ще одне. Далі повторюються вже два попередні слова й додається ще одне. Той, хто не зуміє повторити всі слова або переплутає їх по рядок, програє.
Для кращого запам'ятовування слів можна попросити дитину зобразити слова, що пропонуються для запам'ятовування.

10. «ВИЗИРНУЛО СОНЕЧКО»
Вправа полягає в тому, щоб підібрати певну кількість означень для іменника.
Кожний з учасників повторює попередній ряд, додаючи наприкінці своє означен ня. Наприклад:
Виглянуло вранішнє сонечко
Виглянуло вранішнє яскраве сонечко
Виглянуло вранішнє яскраве сонечко з промінчиками...

Можуть бути використані різні варіанти, наприклад: Бабуся спекла пиріг. Це був ... Бабуся складає у свою валізу ....

11. НЕСКІНЧЕННЕ РЕЧЕННЯ
Вчитель називає якесь слово, а потім кожний із гравців по черзі додає до нього своє слово, повторюючи все попереднє повністю. При розростанні речення слова можуть стояти в різних його позиціях (на початку, у кінці, усередині), але додавати їх слід з урахуванням змісту. Наприклад, вихідне слово сонце: світить сонце; яскраво світить сонце; на небі яскраво світить весняне сонце ....

12. МАЛЮНКОВИЙ ЛИСТ
Колись люди не знали літер. Заміть літер та слів вони малювали малюнки. Спробуйте, подібно до стародавніх людей, «написати» за допомогою малюнків короткого листа вашому другу:
Мені купили новий портфель.
Я люблю морозиво.
Передайте свого листа другові й перевірте, чи зможе він його прочитати.

13. ДОТОРКНИСЯ ДО ...
Дитині пропонується якомога швидше знайти й доторкнутися до всіх синіх (високих, гладких, тих, що починаються на літеру «к» і т. ін.) предметів.

14. Я ЗНАЮ...
Зі словами: «Я знаю п'ять імен дівчаток ...» (назв міст, тварин і т. ін.), дитина підкидає м'яч і до кожного кидка додає слово.

15. ЗАГАЛЬНЕ РЕЧЕННЯ
Гра навчить будувати логічно завершене речення, познайомить із простими та складними реченнями.
Вчитель пропонує усім разом скласти цікаве красиве речення. Умова: він починає речення, промовляючи 2 перші слова, а діти додають по одному слову так, щоб вийшло логічно завершене речення. Якщо хтось із гравців відчув, що речення склалося, закінчилося, він каже: «Стій!»
Завдання учителя - правильно розпочати речення. Наприклад, На лісовій галявині... і т. ін.

16. ЯКБИ...
Гра навчить уміння будувати логічно завершене речення, перевтілюватися, ставши на точку зору іншого.
Вчитель пропонує дітям закінчити речення, яке він почав. Воно будується за такою схемою: Якби я був кимсь (чимось), то я б ..., тому що (щоб) .... Наприклад:
Якби я був вітерцем, то я б ..., тому що ... .
Якби я був олівцем, то я б ..., тому що ... .

17. ПТАХ - ЗВІР - РИБА
Вчитель у випадковому порядку пропонує дитині запитання. Дитина у відповідь повинна згадати представника того чи іншого виду. Повторюватися не можна.
Приклад: птах — горобець, риба — сом, звір – олень, комаха – метелик і т. д.

18. ЦІКАВИЙ
Діти створюють коло. Той, що водить, називає літеру, з якої мають починатися відповіді. Потім він звертається до кожного й ставить короткі запитання: «Хто?», «Куди?», «Коли?», «Навіщо?» і т. ін. Завдання гравців - одразу ж відповідати.
Переможцем стає учасник, який назвав останнє слово.

19. ДОБРЕ - ПОГАНО
Вчитель знайомить дітей з якимось явищем (предметом, поняттям, образом), наприклад пасок (ремінь), і просить відповісти на запитання: «Що хорошого в паску?»
Діти висловлюють свою думку. Потім ведучий запитує: «А що поганого в паску?»
У цій грі можна використовувати й спільні образи (явища, поняття, предмети). Наприклад: що хороше у хворобі? а що погане? і т. ін.


20. СЛОВО-КАЗКА
Гра допоможе у розвитку образного мислення, творчої уяви, збагатить словниковий запас.
Вчитель пише на дошці слово, за допомогою якого потрібно створити казочку. Слово пишеться вертикально і «розшифровується», наприклад:
Ш – шість
К – котик
О – око
Л – любить
А – апетит
На основі цих придуманих слів діти мають скласти казку.

21. БУВАЄ - НЕ БУВАЄ
Гра сприяє розширенню словникового запасу, формуванню уміння аналізувати інфор мацію, розвиткові уважності й довільності.
Вчитель промовляє речення. Якщо твердження правдиве (таке буває), діти плещуть у долоні, якщо ні - тупотять ногами.
Діти грають м’ячем. Вітер зве дівчинку. На березі спіють яблука. Ножицями чистять картоплю. Сонце спить у ліжку.

22. НАВІЩО Й ЧОМУ?
Гра розвиває логічне мислення дитини.
Вчитель ставить запитання, а дитина повинна на нього логічно відповісти. Запитання мають бути трьох видів:
1) на припущення, вгадування, домислювання;
2) на з'ясування причини або смислу подій;
3) на прийняття рішення та планування власних дій.
Запитання першого типу:
- Як ти вважаєш, для чого мама ходить на роботу?
- ... для чого нам потрібні книги?
-... для чого людина спить?
-... навіщо нам потрібен телефон?
Запитання другого типу:
- Чому вода у холодильнику замерзає?
- Чому предмети падають униз, а не вгору?
Запитання третього типу:
- Як довідатися, котра година.
- Катруся пішла гуляти й заблукала. Що робити? Що треба знати, щоб ніколи більше не загубитися?

23. СКРИНЬКА З КАЗКАМИ
Гра розвиває вміння використовувати замісники.
Приготуйте скриньку з кольоровими геометричними фігурами й запропонуйте дитині скласти разом з вами казку. Той, хто починає, витягує зі скриньки перший предмет. Тепер слід придумати, ким він буде у казці (людина, тварина, предмет тощо). Наприклад, червоне коло може стати яблуком. Далі витягує фігурку другий гравець і придумує своє речення, продовжуючи казку. І так далі. Бажано, щоб фігурок було не більше 5-6.

24. ВЕСЕЛІ КАРТИНКИ
Для організації гри необхідна підбірка листівок, ілюстрацій або малюнків (не менше 20 штук) як предметного, так і сюжетного змісту. Картинки викладаються одна за одною (по одній) хаотично, але при цьому зміст кожної наступної картинки стараються пов'язати з попередньою, щоб вийшло оповідання, казка або історія. Після того як твір буде закінчено, картинки збирають й перемішують. Завдання дітей - послідовно і якомога точніше поновити вже існуючий твір у повному обсязі за цими картинками.


25. ПОЛАМАНИЙ ТЕЛЕФОН

Дидактичне завдання: розвивати інтонаційне чуття, тренувати розповідну та питальну інтонацію.
Зміст: двоє «розмовляють» по телефону. Один говорить з оповідною інтонацією, другий, — перепитує, використовуючи для цього той же лексичний матеріал. Наприклад:
—Говорить Оля.
—Говорить Оля?
У ролі одного із співбесідників виступає спочатку вчитель.
Для створення інтересу до розмови доцільно під готувати іграшкові телефонні апарати та іграшки (які будуть розмовляти). Можна проводити цю гру одразу ж після прочитання якоїсь казки, яка зацікавила малюка. Мама (тато) грає одного персонажа, а дитина − іншого. Герої дзвонять один одному, домовляються про щось, обговорюють події казки. Та у одного з них погано зі слухом, тому він має все перепитувати.

26. СКАЖИ НАВПАКИ
Дидактичне завдання: тренуватися в підбирати слова, протилежні за значенням, наприклад: білий — чорний.
Зміст: гра проводиться як змагання. Виграє ряд (або учень), що пригадав більше антонімів. Граючи вдвох, можна для перших разів підготувати картки (картинки) з літом, зимою, білим і чорним кольорами… Картинки можна вірізати з будь-якого журналу. Коли дитина зрозуміє принцип, можна буде по черзі загадувати один одному слова: ви дитині, потім вона вам. Також, ви можете звертати увагу дітей на вулиці на предмети, які мають протилежні характеристики. Так вони зрозуміють, яке відношення цікава гра має до навколишнього світу.
Методичні рекомендації: початковий перелік антонімів: мир — війна, день —ніч, ранок — вечір, высокий — низький, сміливий — боязкий, хороший — поганий, слабкий — сильний, радіти — сумувати, хвалити — лаяти, миритися — сваритися; швидко — поволі, тихо — голосно, тепло — холодно.
Кількість слів для цієї гри вчитель може расширити. Якщо ви будете грати в цю гру з дитиною достатньо довго, то з поняттям «антоніми» у школі проблем не буде.


27.НАЗВІТЬ ПО-ІНШОМУ
Дидактичне завдання: Тренуватися підбирати синоніми
Зміст: учитель вимовляє слово, а учні підбирають до нього інші слова, близькі за значенням, наприклад: діти — хлоп'ята, малюки; боєць — солдат, воїн, червоноармієць; великий — величезний, велетенський, грандіозний, чималий; ласкавий − ніжний, м'який, привітний; сумувати — засмучуватися, печалитися, горювати, тужити; йти — ступати, крокувати, плентатися; весело — жваво, радісно; вголос — голосно
Методичні вказівки: для даної вправи вчитель теж використовує іграшку (ведмедя, зайця), від імені якої пропонує слова. Виграє дитина, що придумала більше слів. Удвох можна грати просто для задоволення, не змагаючись. Можна грати на вулиці, побачивши щось велике, почати говорити про те, який цей об’єкт великий, навіть величезний… «Сонечко, а як ще можна сказати, не знаєш? Якесь таке слово…» Зробіть вигляд, що дуже хочете пригадати, але ніяк не виходить. Якщо в дитини хороший настрій, вона скоріш за все захоче допомогти вам. А потім можна знайти щось іще: гарне, веселе, чи голосне…А якщо навіть не захоче, перелічіть усі синоніми цього слова, що самі знайдете. Не турбуйтеся, маля все запам’ятає.

28.ЩО ЦЕ?
Дидактичне завдання: тренуватися вживати слова з різним ступенем узагальнення (підбір узагальнювального слова до даного конкретного, до даного узагальнювального — конкретних) .
Зміст: учитель вимовляє слово, а учні визначають, до якого розряду його можна віднести. Наприклад, учитель вимовляє слово «троянда», учні відповідають — квітка (або рослина); слово «собака», учні повинні сказати — домашня тварина. Виграє дитина (або ряд), яка дала більше правильних відповідей. Методичні вказівки. Ви можете використовувати персонаж лялькового театру замість ведучого.
Спочатку дітям пропонують тільки слова, що відносяться до однієї з двох груп, наприклад до рослин і тварин. При повторенні вправи можна використовувати три-чотири групи: рослини, домашні тварини, меблі, одяг і тому подібне. Другий варіант вправи: вчитель вимовляє узагальнювальні слова, а учні пригадують конкретні назви предметів. Наприклад, учитель говорить: меблі, а учні перераховують: шафа, стілець, стіл, ліжко...


29.ВГАДАЙ ЩО ЦЕ
Дидактичне завдання: Тренуватися розділяти предмети за їх ознаками (колір, матеріал, форма, величина), активізувати словник.
Зміст: учитель вимовляє прикметники: червоний, маленький, квадратний, гумовий, шовковий. Учні називають предмети, яким властива така ознака: червоний олівець, маленька кулька, гумовий м'яч і тому подібне.
Методичні вказівки: вправа може проводити в декількох варіантах. Так,учитель може пропонувати пригадати і назвати предмети за кольором (білі, червоні, зелені і ін.), у другому варіанті — формою (круглі, квадратні, прямокутні і ін.), у третьому — за матеріалом, з якого зроблені (скляні, пластмасові, дерев'яні, гумові і ін.). Потім діти можуть відгадувати предмети за декількома ознаками: синій, круглий, гумовий (м'яч). Можна запропонувати завдання протилежного характеру — перераховувати ознаки пропонованих предметів. Наприклад: 1. Яким буває костюм? Великим, маленьким, синім, червоним, шерстяним, бавовняним, новим. 2. Які бувають будинки? — Високі, низькі, маленькі, великі, цегляні, дерев'яні, жовті, білі, нові, старі, прямокутні. Виграє той, хто назве більше ознак предмету.
Ви можете використовувати персонаж лялькового театру замість ведучого (ляльку, ведмедя, мавпочку).

30.ЩО РОБИТЬ ПЕТРУШКА
Дидактичне завдання: Тренуватися вживати прийменники (в, на, над, біля та ін.). Зміст: учитель виконує різноманітні дії з іграшкою. Наприклад, Петрушка кладе олівець у стіл, під книгу, між книгами і тому подібне. Або ж «намагатися сховатися» від дитини, смішно поспішаючи, шукати «най-най-найкраще місце» та періодично запитувати: «Тепер ти мене не знайдеш? Де я?». При цьому дитина може сидіти в тій же кімнаті, сміючись із «дурненького Петрушки», який ховається прямо на очах у дитини. Якщо ж дитина неправильно вживає якийсь прийменники, Петрушка каже, що він «не там». У такому випадку, якщо дитина попросить, їй може допомогти мама. Як тільки дитині почне набридати, Петрушка «здається» − «Від тебе не сховатися, ти такий уважний!». Це лише один з варіантів того, що може робити Петрушка. Усі останні − ваша фантазія!
 

(За матеріалами книги Є.І. Коваленко «Ігри та ігрові вправи з дітьми шестирічного віку»
 

Просмотров этой странички: 9103

Методики учителей
Конкурс Ёлочка живи (404)
Учи английский онлайн по скайпу (1441)
Онлайн школа английского языка поможет и с испанским (1130)
Екологія наука про навколишнє середовище (1991)
Инновационные методы подхода к учащимся на уроках физической культуры (3883)
Дипломные и другие работы под заказ (1906)
Конспект урока трудового обучения 2 класс (7650)
Урок письма в первом классе (5968)
Формування загальнонавчальних умінь і навичок учнів (2590)
Большая буква в именах, фамилиях людей, кличках животных, географических названиях (9988)
урок у 7 класі линзы (4732)
Основні орієнтири виховання учнів шкіл (4091)
проект Етичного кодексу українського вчителя (3465)
Атестація педагогічних працівників. Методичні рекомендації (8610)
Ігри ( розвиток коммунікативної компетентності учнів)(9104)
Доповідь завідувача на колегії (3419)
Конкурсы (4465)
Ритмика природного календаря (2752)
Курс «Тельмановознавство» (3690)
Урок – презентація (30712)
Розвиток інноваційного потенціалу сільської школи: завдання, реалії, перспективи (5040)
Читання в початкових класах (16764)
Пошук , творчість - результат. (4601)
Педагогічні роздуми (3783)
Інтегровані уроки (17483)
Методическая копилка Орловой З.Н. (4451)
Свободненська ЗОШ , Орлова З.М. (3444)
Свободненська ЗОШ , Фрайтер О.О. (4641)
Педагогічні роздуми (3399)
Свободненська ЗОШ ,Тімченко Т.І. (6504)
Перший урок (5833)
Доповідь завідувача на серпневій нараді (5079)
Семінар вчителів початкової ланки , матеріали серпневої студії 2010 (3826)
Матеріали серпневої студії 2010. (3495)
Роль школи в розвитку села (4234)
Словник учителя та методиста (3960)
методичне об'єднання класних керівників (13674)
Схема довідки про стан викладання предмета (16171)
Педрада. Виховна робота в школі (17404)
Классному руководителю (6561)
Приемы обучения рисованию (4544)
Компетентності (6093)
Педагогічне кредо (5804)
Доповідь на серпневій конференції (9303)
Алгоритм вивчення ППД (8905)
Узагальнення вивчення стану викладання предметів (11791)
Cтан викладання навчального предмета (10572)
Материалы педагогических чтений (22154)
Педагогічні роздуми (3721)
Довідка 3 (8019)
Довідка 2 (5412)
Довідка 1 (5369)
Опис досвіду роботи (16216)
Урок української мови в 8 класі (10308)
Інтегрований урок української мови (6367)
Компьютер в работе школьного библиотекаря (3896)
Семінар заступників директорів (7163)
Робота Творчої групи вчителів початкових класів (5027)